Blue Flower

Terapia uważności - Mindfulness?
Program Redukcji Stresu i Walki z Depresją

MBCT (Terapia Poznawcza Oparta na Uważności, Mindfulness-Based Cognitive Therapy; MBCT; Segal, Wiliams i Teasdale, 2002) umożliwia rozwijanie uważności, dodatkowo zawiera elementy terapii poznawczej: materiały psychoedukacyjne i ćwiczenia zaprojektowane do leczenia i głównie zapobiegania nawrotom depresji. Do wzięcia udziału w MBCT nie jest wymagane wcześniejsze doświadczenie medytacyjne.

 

 

Terapia uważności - terapia grupowa

MBCT (Terapia Poznawcza Oparta na Uważności, Mindfulness-Based Cognitive Therapy; MBCT; Segal, Wiliams i Teasdale, 2002) umożliwia rozwijanie uważności, dodatkowo zawiera elementy terapii poznawczej: materiały psychoedukacyjne i ćwiczenia zaprojektowane do leczenia i głównie zapobiegania nawrotom depresji. Do wzięcia udziału w MBCT nie jest wymagane wcześniejsze doświadczenie medytacyjne
 
Każde spotkanie składa się z prowadzonego ćwiczenia uważności (kierowanej medytacji), wymiany doświadczeń między uczestnikami (dociekanie), ćwiczeń i dyskusji.

Formalne ćwiczenia uważności to m. in.:

  • uważność oddechu,
  • uważność ciała (skanowanie ciała),
  • uważność myśli i emocji,
  • uważność w ruchu.

Istotna jest gotowość do regularnej codziennej praktyki. Każdy uczestnik treningu otrzymuje materiały szkoleniowe oraz płyty CD umożliwiające ćwiczenie w domu. Do wzięcia udziału w MBCT nie jest wymagane wcześniejsze doświadczenie medytacyjne.
 
MBCT składa się z 8 trwających ok.  3 h spotkań i jednego 5-7 h spotkania, tzw. dnia uważności. Nieodłącznym elementem treningu są ćwiczenia wykonywane pomiędzy spotkaniami (praca własna). W związku z czym trening wymaga zaangażowania i motywacji.

Szczegóły terapii uważności:

Program Redukcji Stresu i Walki z Depresją w Centrum FreeMind w Warszawie